Pagina's

donderdag 15 september 2011

Dwarsfluit

Hee allemaal,
zoals belooft ga ik vandaag wat vertellen over de dwarsfluit.
Voor degene die niet weten wat een dwarsfluit is:
De dwarsfluit
Zoals de naam al zegt houd je dit instrument niet recht maar dwars. Als je hem recht zou houden zo er geen geluid uit komen.De dwarsfluit is een blaasinstrument met een mooi en helder geluid. Je kan het in je eentje spelen maar het is ook mooi om met meerdere mensen te spelen. Het is ook leuk om mee te spelen met een CD als begeleiding.
Zelf speel ik wel is met de piano als begeleiding. Ook had ik laatst een concert waarbij ik samen met een andere dwarsfluitiste een solo had en we werden begeleid door zo'n 20 accordeons. Super leuk om te combineren met andere instrumenten.
In orkesten speelt de dwarsfluit meestal de hoogste stem vanwege zijn heldere en hoge tonen.
De dwarsfluit heeft geen mondstuk zoals de blokfluit of de saxofoon maar een blaasgat. Door op de juiste manier over dat gat heen te blazen krijg je tonen.

Het instrument
De dwarsfluit bestaat uit 3 delen:
Het kopstuk,
Het middenstuk,
en Het voetstuk.

Het kopstuk

Het middenstuk

     
Het voetstuk


Door tegen de rand van het blaasgat op het kopstuk te blazen komt er geluid uit een dwarsfluit.
Op het middenstuk zitten veel verschillende knoppen. Door combinaties te maken met deze knoppen krijg je hoge en lage tonen.
Op het voetstuk zitten de laatste paar knoppen. Dit zijn de knoppen die je bijna altijd nodig hebt als je een stuk speelt.
De stukken passen allemaal precies aan elkaar.
Er zitten heel veel kleppen op een fluit, je hebt meer dan 10 kleppen en dus kan je ze niet allemaal tegelijk indrukken. Sommige kleppen zijn verbonden met andere omdat je anders niet bij bepaalde kleppen kan komen. Vingers zijn namelijk meestal niet 20 centimeter lang.
Het kleinere broertje van de dwarsfluit is de picolo.
De picolo is veel kleiner en speelt daardoor een octaaf (7 tonen) hoger dan de gewone dwarsfluit.

De grotere broer van de dwarsfluit is de altfluit.
De altfluit is veel groter en speelt daardoor een octaaf (7 tonen) lager dan de gewone dwarsfluit.

Dit is de hele dwarsfluit familie, van picolo tot altfluit.

De geschiedenis
De dwarsfluit behoort tot de houten blaas instrumenten. Wat nogal vreemd is omdat de dwarsfluit tegenwoordig altijd van metaal wordt gemaakt.
Vroeger werd de fluit wel van hout gemaakt. De kleppen hadden ze toen nog niet. Het waren gewoon gaten in het hout die je af moest dekken met je vingers.
Pas later, toen men stukken ging spelen met mollen (een halve toon lager) en kruizen (een halve toon hoger) heeft men kleppen gezet op het instrument.


Dit was zo ongeveer alles wat ik over het instrument weet.
Ik speel zelf nu voor me 4e jaar dwarsfluit en ik vind het heel leuk om te doen. Ik heb samen met een ander meisje les die ik vanaf het begin ken. Het is leuk om samen te spelen maar ook om solo stukken te spelen. Naast de lessen zelf doe ik soms mee aan een soort bandje. Het is altijd heel gezellig met z'n allen en ik vind het ook leuk om nog wat extra's te doen. Kortom: dwarsfluit vind ik echt super!

Morgen ga ik jullie wat vertellen over de piano. Dat speel ik zelf ook wel is. Ik zit niet op les maar vind het wel heel leuk om te doen.

xx Roos

1 opmerking:

  1. Welke soort dwarsfluit is de gebogen zilvere dwarsfluit( niet de zwarte)

    BeantwoordenVerwijderen